DIRTY TALK

Dirty talk plakat

TWÓRCY:

choreografia: DANIELA KOMĘDERA- MIŚKIEWICZ

współpraca choreograficzna: OMAR KARABULUT

dramaturgia: KATARZYNA KANIA, KONRAD KUROWSKI

muzyka: PRZEMEK DEGÓRSKI

kostiumy: NINA SAKOWSKA

reżyseria świateł: BOGUMIŁ PALEWICZ

tekst: PATRYCJA BABICKA

 

WYKONANIE:

DANIELA KOMĘDERA- MIŚKIEWICZ

OMAR KARABULUT

 

PRODUKCJA: PRZESTRZENIE SZTUKI TANIEC 2023, WROCŁAWSKI TEATR PANTOMIMY

Dirty talk pragnie inaczej… wielokrotnie, czule, rozpalając, hipnotyzując, pożądając tego, czego jeszcze nie ma…

Dirty talk to próba wspólnego zagospodarowania językowej luki; to taniec z wilgotnymi włosami, rozpuszczanie się i stawanie się na nowo. Dirty talk to coś absolutnie, wręcz fizjologicznie, niezbędnego, wstrząsająco pięknego; to żarłoczna bogini, której trzeba poświęcić wszystko.

„Dirty talk” to przedstawienie taneczne, w którym artystka Daniela Komędera, wraz z osobami współtworzącymi, zagłębia się w praktyki dirty talk i dyskursy przyjemności. Nie opowiada się za stereotypami i wyobrażeniami, które funkcjonują w języku potocznym. Szuka różnorodności i wielowymiarowości pożądania jako źródła siły i witalności.

Premiera

27 WRZEŚNIA 2023

Centrum Sztuk Performatywnych | PIEKARNIA

podczas Festiwalu Przestrzenie Sztuki

Czas trwania

60 MINUT

Przedstawienie dla Widzów:

16+

TANCERZE:

Daniela Komędera-Miśkiewicz, fot. Helena Ganjalyan

Fot. Helena Ganjalyan

Daniela Komędera- Miśkiewicz - choreografka, tancerka, performerka. Jest częścią kolektywu Centrum w Ruchu w Warszawie. Współpracuje z Dominiką Wiak, Moniką Witkowską i Dominikiem Więckiem w spektaklu Sticky Fingers Club, który był prezentowany na Gdańskim Festiwalu Tańca 2020 w ramach rezydencji- premiery, Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Tańca w Lublinie i innych. Spektakl otrzymał nagrodę im. Zygmunta Duczyńskiego w ramach 55. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2021 w Szczecinie oraz wygrał drugie miejsce w konkursie TheBestOFF w 2022r. Stworzyła choreografię do filmu animacji malarskiej Chłopi (premiera 2023) w reżyserii Doroty Kobieli. Współpracowała jako choreografka przy filmie Winterreise w reżyserii Alex Helfrecht (premiera w 2024).Współpracuje ze Sławkiem Krawczyńskim, Anią Godowską, Teatrem Dada von Bzdulow, Lubelskim Teatrem Tańca, Agnieszką Glińską, Teatrem Amareya, Weroniką Pelczyńską, Kayą Kołodziejczyk, Maciejem Kuźmińskim, Quan Bui Ngoc, Agatą Dyczko, Kasią Kanią, Dimą Grynov, Brianem Michelsem, Joe Alterem. Wraz z artystami z Niemiec tworzyła kolektyw, w którym wyprodukowała m.in. Heimsuchung/Nawiedzenie-, otrzymując nagrodę Złota Maska za choreografię.

Jest stypendystką Alternatywnej Akademii Tańca Grażyny Kulczyk w Starym Browarze, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Spektakl Manhattan, który współtworzy z Dominiką Wiak wygrał konkurs do puli Polskiej Sieci Tańca w 2020 r., konkurs Teatr Polska oraz dostał się do finału Konkursu The Best Off. Wraz z Dmytro Grynovem stworzyła w 2017 roku spektakl I goIŋdeepe/andence w ramach rezydencji- premiery w Klubie Żak w Gdańsku, który był prezentowany również w ramach Sceny Tańca Studio. Spektakl Room 40, w którym tańczyła, w choreografii Macieja Kuźmińskiego otrzymał nagrodę publiczności na Polskiej Platformie Tańca w 2014r. Daniela jest współtwórcą spektaklu Zrabowali mi składaka, realizowanego w Klubie Żak w Gdańsku, prezentowanego na Scenie Tańca Studio; Festival Dei Due Mondi; w ramach programu Podziel się swoim Talentem w całej Polsce; Teatrze Miniatura, Festiwalu Spacer w Krakowie i innych. Ukończyła PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca. Występowała na festiwalach w Brazylii, Holandii, Japonii, Grenlandii, Szwecji, Rosji, Niemczech, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Gruzji, Białorusi i innych.

Omar Karabulut, fot. A. Joachimiak

Fot. A. Joachimiak

Omar Karabulut - tancerz, aktor, choreograf i nauczyciel. Absolwent Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendysta Prezydenta Miasta Ełk w dziedzinie muzyka i taniec, a także stypendysta Wydziału Teatru Tańca Kibbutzim Collage of Education w Tel Awiwie. Był uczestnikiem projektu badawczego „Joy of discovery” w Chinach, rezydencji artystycznej „Goa Dance Residency” w Indiach oraz intensy wnego kursu Flying Low & Passing Through Davida Zambrano organizowanego przez TicTac Art Centre w Belgii. W latach 2017 2022 współtworzył Vagabond Physical Collective niezależny kolektyw artystyczny. W ciągu tego okresu zrealizował wiele projektów uznanych między innymi w programie „Scena dla tańca" Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, „Teatr Polska" (dwukrotnie) Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, „OFF Polska" (I edycja, rok 2021) również Instytutu Teatralnego, a także w konkursie na najlepszy spektakl teatru offowego „The best OFF".

W latach 2020 2022 pełnił funkcję asystenta i wykładowcy w Zakładzie Tańca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie uczył pracy przy podłodze (floorwork) i polskiej techniki tańca współczesnego. Był twórcą dyplomu tanecznego „Low States", a także asystentem Katarzyny Kani podczas realizacji dyplomu teatru tańca „Reformulation Exercises". Od 2020 do 2021 roku pracował w „Przestrzeniach Sztuki” w Katowicach, przy których był tancerzem w spektaklach Jacka Łumińskiego, współtwórcą projektów realizowanych kolektywnie, a także nauczycielem prowadzącym autorskie warsztaty. Jego etiuda „Terminal B" została wyróżniona podczas SzoloDuo International Dance Festival 2017 oraz nagrodzona I nagrodą w konkursie choreograficznym „3...2...1...TANIEC!" tego samego roku. Po kilku latach nawiązał współpracę z choreografem Maciejem Kuźmińskim i tancerką Moniką Witkowską, którzy jako pierwsi polscy artyści zdobyli Production Award na Rotterdam International Duet Choregoraphy Competition 2020 oraz I nagrodę w konkursie „3... 2... 1... taniec!” przy Krakowskim Festiwalu Tańca w 2021 roku za duet „horyzont zdarzeń”.